Единадесети фестивал за театър и съвременен танц „Черната кутия“ - 2017

Единадесетото издание на международния фестивал за театър и съвременен танц „Черната кутия“ ще се проведе от 31 май до 6 юни, 2017 г.

В рамките на 7 дни ще бъдат представени 16 международни събития. Програмата включва театър, пърформанс, съвременен танц, майсторски клас, уъркшоп и др. Партньори на 11-ото фестивално издание са Община Пловдив, Посолството на Израел, Посолството на САЩ, Посолството на Белгия, Посолството на Австрия, Италианският културен институт, National Culture and Arts Foundation – Taiwan, ЕГ „Ив. Вазов“ – Пловдив, Драматичен театър – Пловдив, Куклен театър – Пловдив, Галерия УПАРК, Клуб „Петното на Роршах“, Dance Station Plovdiv и Фондация „Пловдив 2019“.

 

ПРОГРАМА 2017

ОФИЦИАЛНО ОТКРИВАНЕ


31 май (сряда), 19 ч.

ДТ Пловдив – Камерна зала

„Джоузефина“ – ChaliWate Company – Белгия

Мъж и жена се срещат. От ретроспекции до смущаващи сънища, от разпръснати спомени до обсесивно желание – зрителят е свободен да сглоби пъзела на мечтаните отношения или на връзка, която вече не съществува, историята на една „счупена“ или идеализирана двойка.

Спектакълът „Джоузефина“ е носител на редица награди. Coups de coeurs на Vue sur la Relève Festival – Montréal (2009). Избран е за най-добър спектакъл на Festival Internacional de Teatro Nuevo Leon в Монтерей, Мексико (2011). Получава наградата на публиката на Feria Internacional de Teatro y Danza de Huesca, Испания (2012) и е селектиран за Prix de la critique (2013) – Белгия, в категория „Откритие“.

С „Джоузефина“ разбираме по-ясно защо човек се влюбва и цялата тази сладка агония, която идва с влюбването… Излизаме от театъра с освежено въображение и желанието да изпитаме любовта като пламенен танц. - Catherine Makereel, Le Soir

От 2005 г. компания ChaliWate създава спектакли, проучващи и преливащи изкуствата на движението. Всеки техен спектакъл е резултат от срещата на различни видове сценични изкуства, като се базира на артистичните и игрови принципи, специфични за езика на жеста, и на срещата с други сценични форми – като цирк, танц и обект театър.

Режисура и изпълнение: Сандрин Еуро и Сикер Дюриу

Драматургия: Катя Монтеняк

Декор: Карин Галарно и Тибо Ванден Стийн

Светлинен дизайн: Фредерик Гравел и Жероме Дежан

Озвучаване: Нанси Бусиер

Гостуването на продукцията се осъществява с подкрепата на Белгийското посолство в България.

 

 

1 юни (четвъртък), 19 ч.

ДТ Пловдив – Камерна зала

Танцови вечери

iShade – Jade Dance Theatre – Тайван

“iShade” е физически театър, показващ борбата между доброто и злото в човешката природа. Той е испириран от измамите на хранителни предприятия и скандалите на политиците. Истината става недосегаема и хората са се изгубили сред масата от лъжи и измамни опаковки.

Виртуозна творба – хореография и физически израз, създаден от Eddie Chun-Hui Lin. - CHOU Chieh-mu, Taiwan dance critic

Компания Jade Dance Theatre (JDT) е създадена през 1997 г. от артистичния директор Jade Bi-Yu Hua. Нейните творби отразяват продължението и новостите в областта на източната традиционна култура, като поемат риска и си сътрудничат с експериментална музика, нови медии и мода. Артистите и публиката постигат баланс на тялото, ума и духа чрез създадената от компанията уникална естетика на движещото се тяло.

Jade Dance Theatre предоставя платформа за млади артисти със свежи и необичайни идеи. Тя създава бутикови, деликатни репертоари, които отразяват на сцената текущите социални проблеми. Eddie Chun-Hui Lin е един от хореографите, който работи с JDT най-често. От 2011 г. негови творби представят прецизно наблюдение на обществото чрез обрано, деликатно, но силно послание. Той доближава театъра и реалния живот чрез отворено отношение към света и чувство за хумор.

Гостуването на продукцията се осъществява с подкрепата на National Culture and Arts Foundation – Тайван

 


Before Sunrise – InTW Studio – Тайван

Хореография и изпълнение: Hsiao-Wei Hsieh & Hsiao-Ting Hsieh

Before Sunrise е вдъхновен от Sunflower Movement – движението на тайванските студенти, които излязоха по улиците през 2014 г. и окупираха правителствени сгради, за да протестират срещу непрозрачните търговски споразумения между Китай и Тайван.

InTW Studio е създадено през 2016 г. в Тайван, то е наследник на InTW, основано от Hsiao-Wei Hsieh и Hsiao-Ting Hsieh в Ню Йорк през 2013 г. InTW Studio създава обмислени, поетични и амбициозни танцови продукции с наболели човешки теми, които превръща в хореографии. Езикът на танца в техните хореографии се корени в собствената им култура, модерните танци, анализа на движението по Rudolf Laban, Baji Chuan (форма на китайско кунгфу) и интереса към разказването на истории.

Показвали са работата си на фестивали в Ню Йорк и Лондон. InTW Studio реализират различни резидентски програми в САЩ, включително Djerassi Resident Artists Program в Калифорния, CUNY Dance Initiati-ve, the Field Artist Residency Space, както и TOPAZ ARTS artist residency program в Ню Йорк. Компанията е избрана да бъде танцова трупа гост-резидент в Куинс Кампус - CUNY. Носител е на Helen L. and Peter S. Being Fellowship – Калифорния.

Гостуването на продукцията се осъществява с подкрепата на National Culture and Arts Foundation – Тайван

 

360º – iMEE Dance Company – САЩ

(допълнителна дата на 4 Юни и майсторски клас на 3 Юни)

Хореография: Спенсър Гавин Херинг

Участват:

Джак Улф

Мелани Мартел

Андрея Даун Шели

Танцова компания iMEE представя „360º“ – мултидисциплинарнa премиера на съвременен танцов пърформанс, създаден от съоснователя и хореограф на компaнията Спенсър Гавин Херинг. Спектакълът демонстрира усет за драматичен разказ, речник на високо октаново движение и сътрудничество между филмoви и танцови средства.

Вдъхновен от Редицата на Фибоначи (италианския математик Леонардо Фибоначи) в природата, „360º“ се завърта около пътуването на две души, свързани чрез духа на Златното сечение. Един интимно ориентиран танц между две души, преплетени в „360º“ от собствения Аз, надхвърлящ сексуалната и полова ориентация, категоризация и религиозни и духовни вярвания.

Американската танцова компания iMEE е създадена през 2009 г. от национално признатите танцьори и хореографи Спенсър Гавин Херинг и Андрея Даун Шели. iMEE е посветена на представянето на иновативни, оригинални съвременни танцови спектакли, създадени както от изгряващи, така и от утвърдени хореографи, и с участието на популярни гост-изпълнители от цял свят.

Работата им включва набор от визуални и сценични артисти в оригинални произведения чрез мултидисциплинарни колаборации с танцови организации в районите на Тексас, Южна Флорида, Южна Калифорния, Роуд Айлънд, Масачузетс, Италия. Участвали са в: Weekend of Texas Contemporary Dance 2009, 2010, 2011 / FestOval of Dance 2012 / Houston Dance Festival 2011 / McCallum Theatre’s 15th Annual Choreography Festival 2012 / The Dance Gallery Festival (Texas & New York) 2011, 2012 / Palcoscenico de Danza 2013 / Boston Contemporary Dance Festival 2014 / Mass Dance Festival 2014 / The Black Box International Festival Theatre & Dance 2015, Great Friends Dance Festival 2015, Festival International De Danza Contemporanea De La Ciudad De Mexico 2016 (Mexico City).

Чрез иновативното взаймодействие на артистичните дисциплини iMEE ни напомнят, че цигулките могат да танцуват, скулптури могат да дишат и танцьори да говорят. - Ерин Смит, CASA Magazine

Гостуването на продукцията се осъществява с подкрепата на Посолство на САЩ в България.

 

 

2 юни (петък), 19 ч.

ДТ Пловдив – Камерна зала

Smoke like a man – моноспектакъл на Яфит Леви – Израел

Автор и изпълнител: Яфит Леви

Режисьор‬: Мики Йонас‬‬‬‬

Продуцент: Шай Габриели

Светлинен дизайн: Амир Кастро и Шай Габриели

Костюми: Тал Килшон

“Smoke like a man” е монодрама, базирана върху живота на мексиканската художничка Фрида Кало.

Спектакълът разкрива различни аспекти от живота на сложната, своеволна и независима бунтарка; жена, разбиваща социалните норми, разглеждаща въпросите за идентичност, пол, политика и изкуство, която смело прокарва път за много жени за години напред.

Минути след като са й казали, че кракът й ще бъде ампутиран, Фрида се заключва в своята стая. Докато преминава през физическата болка и емоционалната буря, стените на стаята се стесняват и я притискат, Фрида намира мислено бягство в едно пътуване-разплата с болното си тяло и социалните условности, с които е израсла.

Премиерата на “Smoke like a man” е на Israel Festival през 2015 г. До момента спектакълът е представян на множество сцени в Израел и в чужбина.

Яфит Леви е завършила театър в Tel Aviv University и специализирала физически театър в Haguf Theater (Theater of the Body) School and Stage for Physical theatre – по методите на Jacques Lecoq, както и драматургия в Beit Lessin Theater – Тел Авив. Работи с различни театрални компании в Израел, измежду които Tzavta, Klipa, Hakubia и театърът към Tel Aviv University. Автор е на пиеси и е представяла работата си на Art festival of Jerusalem, Israel Festival, Women's Festival, Pride Community Festival.

Гостуването на продукцията се осъществява с подкрепата на посолство на Израел в България.

 

 

3 юни (събота), 19 ч.

Kуклен театър Пловдив

„Дама Пика“ по А. С. Пушкин – България

Сценичен вариант: Ина Божидарова и Веселка Кунчева

Режисьор: Веселка Кунчева

Сценограф: Мариета Голомехова

Асистент сценограф: Едуардо Планас Абарка

Музика: Христо Намлиев

Хореограф: Стефан Витанов

Участват: Пламен Димов, Полина Христова, Мария Димитрова, Живко Джуранов, Велизар Евтимов, Михаела Андонова, Наталия Василева, Ева Данаилова, Александър Караманов

Снимки: Иван Дончев / Гергана Дамянова

Играта на карти или играта на съдбата. Играта, в която жадуваме да спечелим и да се домогнем до щастие, любов, реализация, власт. Тази игра завихря в нас желанията. Това е темата, която изследва екипът на спектакъла. Желанията, които бавно набъбват, завладяват ни, подчиняват ни и накрая ни засмукват в стихията си, за да ни изплюят обратно – обезобразени и деформирани подобия на човешки същества. Или желанията – потиснати, стаени, премълчани от страх и неувереност, които ни оставят да предъвкваме рутината на сивото си ежедневие в очакване за мистично спасение. Какво е човекът, разпнат между силите на мрака и светлината?

„Дама Пика“ е спектакъл за спасението и проклятието, разкъсващата страст и фалшивото смирение.

 

 

3 юни (събота), 20 ч.

Галерия УПАРК,

Прожекция на филма „Хеликоптер“ за известния български художник Кoльо Карамфилов от поредица „Умно село“, продукция на Вип Медиа Филм и БНТ.

Сценарист и Режисьор: Крум Филипов

Камера и монтаж: Иван Палейков

Гостуват авторите на поредицата – Антонета Бачурова и Владимир Люцканов

 

3 юни (събота), 11 - 13 ч.

Дом на културата – Dance Station Plovdiv

Contemporary Ballet Master Class на iMEE Dance Company – САЩ

Класът е вдъхновен от съвременните чувства и класическия балет. Класът ще се преподава съвместно от съучредителите на iMEE, Спенсър Гавин Херинг и Андреа Даун Шели.

 

 

 

 

3 юни (събота), 15-17 ч.

Дом на културата – Dance Station Plovdiv

Работно ателие на танцова компания RARA AVIS – Пловдив на тема: Съвременният танц и българският фолклор

Танцова компания „Рара Авис“ ще изследва връзката между българския фолклорен танц и съвременните танцови техники. Техният общ битов корен и истинността в движенията.

По време на работното ателие ще се разглеждат фолклорни движения и това как те биха могли да се разгърнат в съвременния танц.

Също така ще се обърне внимание на богатата и разнообразна ритмика, съдържаща се в българския фолклор.

Обучението ще води Драгомир Йорданов – хореограф, завършил бакалавърска степен „Българска народна хореография“ и магистърска степен „Съвременни танцови техники“. Преподавател по популярни танцови техники в Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство в гр. Пловдив.

Танцова компания „Рара Авис“ е създадена през 2016 година от хореографите Боряна Тенгулова, Драгомир Йорданов и Майя Павлова. Тя популяризира танцовото изкуство, формирайки добра физическа култура и стимулирайки високо ниво на естетически възприятия сред всички практикуващи танцово изкуство в Пловдив и региона.

 

 

4 юни (неделя), 19 ч.

Suites – Томас Даниелис – Австрия

Хореография и изпълнение: Томас Даниелис

Пърформансът е създаден с помощта на Kulturamt Stadt Graz, A9 Land Steiermark – Europa, Kultur, Außenbeziehungen

“Suites” е създаден, вземайки предвид изключителните физически възможности на Томас Даниелис. Тази творба празнува непрестанно променящото се танцуващо тяло и неговата способност да създава комуникация между изпълнител и публика. Танцувана на празна сцена, структурната импровизация се променя и заменя с фиксирана композиция. Даниелис поставя под съмнение танца като средство за комуникация и неговата способност да говори дълбоко за човешкото същество в един спектакъл, наречен забавен, свеж, иновативен и интелигентен.

Томас Даниелис е изтъкнат хореограф с творческа насоченост, ориентирана към пресичането на визуални/дигитални изкуства и движение/танц. Неговата работа е представена в повече от 20 страни на 2 континента.

Той работи в тясно сътрудничество с Stefan Schmid, Thomas Bergner и Ulrich Troyer. Работил е още с танцовите компании: Ardent Body Communication/Frey Faust (Франция, 1999–2000, 2002–2003), Cie. Felix Ruckert (Берлин, 2000), Cie. W. Dorner (Виена, 2009–2013), Freyer Ensemble (Берлин, 2011), Granhoj Dance (Архус, Дания, 2012–2015) и други.

Освен работата си като хореограф и изпълнител, Томас е разработил своя техника и импровизация и води майсторски класове. Той често е канен да преподава в Raffinerie, Jette – Брюксел, TQW – Виена, Tanzhaus NRW – Дюселдорф, Hot Summer – Киото, Dansehallerne – Копенхаген, CODARTS – Ротердам, и други.

Гостуването на продукцията се осъществява с подкрепата на Австрийското посолство в България.

 

360º – iMEE Dance Company – САЩ

(допълнителна дата на 1 Юни и майсторски клас на 3 Юни)

Хореография: Спенсър Гавин Херинг

Участват:

Джак Улф

Мелани Мартел

Андрея Даун Шели

Гостуването на продукцията се осъществява с подкрепата на Посолство на САЩ в България.

 

 

4 юни (неделя), 21 ч.

ДТ Пловдив – Камерна зала

Пловдив на фокус

_WръZки_ Автор и режисьор: Яница Атанасова

Участват: Василена Шопова, Виктор Алеков, Георги Налджиев, Виктория Илиева, Яница Атанасова, Светломир Ангелов

Фотография: MariAngela Angiuli

Видео: Alex In Thegreenroom

Музика: Mattia Cupelli и Kevin MacLeod

Проектът е реализиран с подкрепата на Национален фонд „Култура“.

Връзките са една прекрасна възможност да се свържем. Да усетим света по различен начин. Да открием каква сила е Любовта. Да претърсим отношенията с родителите си. Да се срещнем със себе си.

Някои от нас знаят как се прави морски възел, други – тройка възел или самозатягащ се възел, протриващ възел, прав възел, бесилка, но знаем ли как да се обвържем без възел?

Представлението _WръZки_ е една покана към света на взаимоотношенията и танцовото изкуство.

 

„Аз, Лъжата“- Танцово студио „Пантарей“

Хореография и режисура: Деница Гергиникова и Мария Димитрова

Участват: Савина Митрашкова, Светослава Манчева, Таня Рачева, Мария Димитрова, Деница Гергиникова и Светломир Ангелов

Животът ми е като игра на тетрис. Непрекъснато подреждам себе си вътре в себе си. Но винаги се появяват нови парчета от мен самия за наместване.

Когато се изморя да запълвам празнотите, намирам привидно удобни парченца лъжа, които ми помагат да продължа напред, но и често ме карат да поглеждам назад.

„Ако нещо не ти дава мира, затваряш очи, броиш до десет, пожелаваш си то да не се е случвало никога и ето че наистина не се е случило, ура! Ден след ден гълтаме поредния хап лъжа…“ – Елиф Шафак

И всъщност, ако се победя, печеля ли?

 

„...точка. Гледна точка“ - Танцово студио „Дуенде“

Хореография: Елена Здравкова

Танцьори: Мария Димитрова, Деница Гергиникова, Кристина Славова, Едит Унджиян, Ивайло Иванов, Елена Здравкова

„Живял едно време Широк Кръгозор. Но майка му постоянно му повтаряла:

„Слез на земята, стига си летял в облаците!“.

А в училище го карали да учи всичко „от тук до там“ и само така, както било написано. Кръгозорът бил послушен, изпълнявал това, което му казвали. И започнал да се свива, свива, докато не се превърнал в точка – гледна точка.“

 

 

5 юни (понеделник), 19 ч.

ДТ Пловдив – Камерна зала

„Очи сини, коси черни“ – театрален спектакъл по Маргьорит Дюрас – България

Постановка: Ирена Иванова

Участват:

Дария Митушева – Жената

Николай Марков – Мъжът

Със специалното участие на Велизар Бинев като Глас

Сценография и костюми: Ирена Иванова

Художници на костюмите: Рафаела Рафаелова и Ива Янкулова

Музика: Традиционна индонезийска музика, предоставена от Посолството на Република Индонезия

Пиано – Снежана Бахчеванова

В спектакъла са използвани арии от операта „Норма“, в изпълнение на Селестиня Бонисеня от 1904 и 1910 година.

Мъж се влюбва в очите на непознат Странник. Една жена отвежда Странника и те се изгубват в тълпата. Мъжът е съсипан. Търси го. По-късно среща същата жена в кафене на брега на морето, но не я разпознава. Жената прилича на Странника и на него – и тримата са с очи сини, коси черни.Той предлага да й плаща, за да идва при него всяка вечер. Само така той може да запази изгубения Странник. Тя приема. Следват двадесет и три безсънни нощи…

В пиесата са включени части от поемата на Владислав Христов „Писма до Лазар“.

Проектът е реализиран с подкрепата на Френския културен институт, Посолството на Република Индонезия, Нов български университет и Voice Academy.

Спектакълът е част от репертоара на „Театър Възраждане“ в София, като гостуващо представление.

 

5 юни /понеделник/, 19 ч.

Клуб „Петното на Роршах“

„Кушетките“ от Ален Жиро

ДВИЖЕНЧЕСКИ ТЕАТЪР ФРАКТОРИУМ ДЕИ – България

Участват: Петър Желев, Людмил Станев

Сценограф: Максим Петров

Спектакълът разкрива възможностите на езика за жонглиране със смисъла на думите. В седем равнопоставени епизода се разказва хилядолетната история на човечеството и неговите заблуди.

Само идиотите поддържат една тема постоянно. Но това е, защото те не знаят, че мисълта препуска кaтo кон, къса условните връзки и прави от тях цветни панделки. Много неща не изглеж­дат така, както ние си мислим, затова се появяват и световните усложнения. Taкa е възникнал джазът. Към смеха се прибавя и сняг. Всичко наоколо побелява. Смеем се и вече не ни е студено.

 

 

ОФИЦИАЛНО ЗАКРИВАНЕ

6 юни (вторник), 19ч.

ДТ Пловдив – Камерна зала

Evening Shadow – Компания TEATROPERSONA – Италия

Режисура: Алесандро Сера

Участва: Киара Микелини

Копродукция с Fondazione Centro Giacometti, ARMUNIA_Castiglioncello и с помощта на Regione Toscana Sistema regionale dello spettacolo dal vivo, Nuova Accademia degli Arrischianti di Sarteano, Fondazione CA.RI.CIV.

Спектакълът Evening shadow („Вечерна сянка“) е вдъхновен от живота и работата на големия скулптор, живописец и график Алберто Джакомети.

Джакомети е успял да кристализира „съществуващия“ живот в творби, които разказват истории на дълбоко смирение. В неговите произведения човек се среща с привилегирован събеседник, който ни изправя лице в лице с едно разкриващо се тяло, което притежава свръхчовешка сила, тежко като бронз, но е в състояние, както казва Жан Кокто, „да те кара да мислиш за отпечатъците, които птиците оставят върху снега“.

„Вечерна сянка“ представя на сцената един интерпретатор, създаден изцяло от женска гледна точка и вдъхновен от трите жени в живота на Джакомети: майка му Анета, съпругата му Анет и проститутката Каролин.

Алберто Джакомети е от артистите, които най-добре представят душата на 20-ти век. „Вечерна сянка“ е разказ, който не се стреми да се превърне в реконструкция на живота или работата му и затова се въздържа от тълкуване или преценка. Опитът е да се създаде плътност на човешката природа, която излиза така силно наяве от произведенията на Джакомети, на лицата и телата, които той извайва или скицира по краищата на вестник и които после среща на улицата, телата и лицата, в които можем да се намерим и да се припознаем.

Компания Teatropersona е основана през 1999 г. След първоначален интерес към сферата на работа на Terzo Teatro, физическото действие в театъра на Гротовски, чрез семинари и майсторски класове с международни майстори и учители като Cesar Brie, Francis Pardeilhan, Maud Robart, Bruce Myers, Nikolaj Karpov и Iben Nagel Rasmussen формирането на компанията се фокусира върху изучаването на принципите на биомеханиката на Майерголд, интегрирани с основите на martial arts. Компанията започва с традиционни фонаторни техники и изучаване на гласа, разработено чрез практика на вибрационни и грегориански песнопения с отец Емануел Роце в абатството Sant'Antimo. В последните години от основна важност за тях е срещата с Yves Lebreton и неговия Corporeal Theatre метод. Teatropersona създава свои собствени продукции, следващи последователни театрални изследвания, основаващи се на централното място на актьора и композицията на образа. Компанията е представяла изпълненията си в Германия, Русия, Франция, Полша, Швейцария, Южна Корея.

Гостуването на продукцията се осъществява с подкрепата на Италиански Културен Институт в България.