VI-ти международен фестивал „Черната кутия”

Шестият Mеждународен Фестивал "Черната кутия" се проведе в Пловдив от 31 май до 9 юни. Tеатър, мултимедийни спектакли, пърформанс, танцoви постановки бяха представени в рамките на 9 дни на различни локации в Пловдив - Камерна зала на Държавен Театър Пловдив, Културен център "Тракарт" (Археологически подлез), Пловдивски Университет ”Паисий Хилендарски”, Artnewscafe и др.

От 2012 година “ Черната Кутия” се превърна в сцена и за съвременен танц. Намерението на фестивалa е да стане eжегодна платформа за танцово изкуство в Пловдив.

Специален гост на 6-тото издание на Международния фестивал за театър и съвременен танц беше Мила Искренова. Тя е един от най-изявените български хореографи. Работи предимно в сферата на съвременния танц. Преподавателка в НАТФИЗ, консерваторията и в Академия Филармоника Месина, Италия. Хореограф е на легендарния балет "Арабеск".

 

 

 

 

 

 

ПРОГРАМА 2012

 

Официално откриване

31 май - четвъртък

„Дилема“

соло на Олга Костерина

Москва, Русия

Камерна сцена Драматичен театър Пловдив 19.00

Олга Костерина е известен хореограф на танцови и театрални спектакли, създател на театралната работилница по пантомима към “Mime-school” – Московско студио по пантомима и театър на движението. Носител на редица награди от международни фестивали по театър и изкуства, между които „Valgus“ (Талин, Естония), Х International Festival of Street Theaters (Архангелск, Русия), XII International Festival of Theater and Visual Art (Полша), “Dream of streets” , “Mansion Jazz” и “Etno-Life”.

 

1 юни - петък

„Зеленодиво“

Театър-лаборатория „Алма Алтер”

София, България (премиера на пловдивска сцена)

Камерна сцена Драматичен театър Пловдив 19.00

„Зеленодиво“ е спектакъл в стилистиката на “танц театър” и физикъл театър. Приемайки неговите предизвикателства, трупата върви към своята по-висока цел – синтетичния, синкретичния, интерактивния театър, където публиката е част от представлението и представлението е част от публиката.

Философията и методологията на театър-лаборатория „Aлма Aлтер“ се базират на високите естетически принципи на големия български модернист Гео Милев и другия, най-значимия и тотален реформатор на световния театър Йежи Гротовски.

Режисьор: Николай Георгиев

Автор: Димитър Атанасов

 

2 юни събота

„Пророчество“

Театрална компания „Момо“

Асоциация за алтернативно съвременно изкуство, София, България (премиера на пловдивска сцена)

Учебен театър на Пловдивски университет 18.00

„ПРОРОЧЕСТВО“ (метафизичен бюлетин) е мултимедиен театрален спектакъл по текстове на Петер Хандке – „Самообвинение“, „Каспар“, „Пророчество“, и авторски текстове на Веселин Димов.

Спектакълът е едно от театралните събития в живота на свободния, алтернативен театър на България. Изследванията на Театралната компания са в областта на граничните форми на театъра и киното, неконвенционалните театрални текстове и провокирането на изострено състояние на „присъствие на момента” в контекста на театралната ситуация „актьор – зрител”.

Компанията е съучредител и член на ACT – Aсоциация за свободен театър, член на най-голямата международна мрежа за съвременни изпълнителски изкуства IETM (Брюксел).

Режисьор: Веселин Димов

Видео и костюми: Евгения Сърбева

Участват: Елена Димитрова, Александър Митрев

 

3 юни - неделя

„Penthesilea (Pathologie)“

Еви Шуберт

видео пърформaнс, Берлин, Германия

Artnewscafе 21.00

Еви Шуберт е концептуален артист, живее в Берлин и работи като филмов и теaтрален режисьор и фотограф. Учила e фотография в Spéos Paris Photographic Institute в Париж, както и комуникации, социални и театрални науки. Работи в различни театри, измежду които: Volksbühne Berlin. Нейните филмови проекти включват филма есе „Vodopad“ (в търсене на звука на мира в Сараево) – 2009, и видео пърформaнсите „Le monde tombé“ (2008) и „Penthesilea (Pathologie)“ (2011).

„Penthesilea (Pathologie)“ изследва пиесата на Клейст „Пентезилея“. Действието е базирано в един санаториум в провинцията. Митът плува в безвремие, илюзия и реалност.

 

4 юни - понеделник

Уъркшоп – Тялото като абсолютен инструмент за сценично изпълнение

Турция/САЩ

Културен център Тракарт 10.00

Хореографите Джулия Ритър (Съединени Щати) и Айрин Ерзос (Турция) изследват тялото като абсолютен инструмент за сценично изпълнение, който включва глас и текст като основна водеща сила за импровизация на движението и иновативност.

Ерзос е хореограф и академик базиран в Инстанбул. Учила е в танцовия департамент на School of Art and Design в Yildiz University и има докторска степен по Театрална Критика и Драматургия от Инстанбулския Университет. Работила е с CRR Dance Theater Company и с Istanbul Dance Theater, с вторите е участвала два пъти на Танцовото Биенале във Венеция. В момента е директор на танцовия департамент в Yildiz University.

Джулия Ритър е артист, хореограф, преподавател, учен и артистичен директор на The Performance Group. Тя е носител на три Fulbright Awards за хореографските си проекти в Германия и Турция. Ритър е професор по танц в Mason Gross School of the Arts в The State University of New Jersey и председател и артистичен директор на танцовия му департамент. От 1996 до 2002 Ритър е част от трупата на Паул Търнер – COURT, работила е също с Melanie Stewart Dance Theater и с носителката на наградата” Bessie” – Дана Салъзбъри.

 

4 юни - понеделник

Уъркшоп - Театърът на Гротовски

с Елена Карапипери

Атина, Гърция

Културен център Тракарт 16.00

Елена Карапипери (Гърция, Атина) е известна преподавателка по актьорско майсторство на сцените на „Театъра на промените”, „Слънце и луна” и „Ятиин”. В биографията си има Първа женска награда за актьорско изпълнение на фестивала в Нанси (Франция). Актриса със широко актьорско амплоа и прекрасен педагог, от години Елена Карапипери се е специализирала и води майсторски класове по метода Гротовски.

Музика: Rene Aubry, Didgeralia, David Hudson

 

5 юни - вторник

Програма “Независимото Лице на Израел”

Аудио-визуален проект „Mo(ve)ment“

Израелско/Холандски арт колектив

Културен център Тракарт 19.00

Оригиналното мултимедийно, мултидисциплинарно шоу „Mo(ve)ment“ e среща на двама артисти – Тали Фарчи, визуален артист, и Бено Хюбнер, хореограф. Спектакълът се разгръща пред публиката, докато Хюбнер танцува пред екран, върху който рисунките на Фарчи са прожектирани в реално време. Шоуто е диалог в развитие между двете дисциплини, който, подобно на отношенията в живота, преминава през откриване и опознаване. Резултатът е игрив, страстен и интимен дует, който твори под звуците на музика, варираща от класическа до хип-хоп. Една история, разказана чрез рисунки, танц и музика и без думи. „Mo(ve)ment“ е представян с голям успех в Европа, Южна Африка, и Северна Америка.

 

6 юни - сряда

„Мъка“

Atomic Theater Company

Испания/Чили

Културен център „Тракарт” 19.00

„Мъка“ е 15-минутна микротеатрална пиеса в духа на най-съвременните тенденции в световния театър. Пиесата се изпълнява в рамките на едни час пред няколко различни публики. Трима криейтив директори в рекламна агенция работят върху новата си кампания за кибритена кутия, наречена “Мъка”. Докато обменят идеи в тази малка на пръв поглед среща, личните им проблеми ще изплуват, техните отношения ще се изострят и ще разкрият предателството и завистта...

Иван Рохас е театрален режисьор и актьор, завършил Theatre School of Fernando González в Сантяго,Чили, учил е също и в Theatre School „La Casona” в Барселона.

Носител е на Critics Award за най-добра пиеса през 2003 за „Playboy & Playgirl”, която има над 200 представления в Чили и Испания. Снимал в късометражните филми „Mobbing” и „Función de Tarde”. „Función de Tarde” получава наградата за най-добър късометражен филм на Festival de Cine Negro de Manresa в Барселона.

Aвтор и режисьор: Иван Рохас

Участват: Ирен Рубио, Асиер Итуриага, Иван Рохас

Музика: The Platters

 

 

 

Двудневно издание за съвременен танц - СЦЕНА „ТЯЛО И РИТЪМ”

 

Ден Първи - 7 Юни

 

7 юни - четвъртък

Програма “Независимото Лице на Израел”

„Calypso“

Танцова трупа на Ноа Шадур Тел Авив, Израел

Камерна сцена Драматичен театър Пловдив 19.00

„Калипсо“ изследва популярните репрезентации на женската сексуалност през различните исторически епохи. Четири жени са пленени в митичния капан на времето, който непрекъснато се обновява и ни препраща от Древна Гърция чак до Холивуд. Перфектният свят, който жените създават, не им принадлежи, блясъкът му ту се замъглява, ту заблестява в цялото си великолепие. Саундтракът на Калипсо преминава през сладките мелодии на легендарния холивудски мюзикъл „The Band Wagon“, през хеви метъл, поп хитовете на 90-те и съвременните електронни звуци, създаващ звукова мозайка, която отвежда зрителя на дълбоко емоционално пътешествие.

„Хипнотизираща красота и остър социален коментар. „Калипсо“ цитира и изпраща исторически референции от класическия образец на женственост и грация през индийска богиня до пънк принцеса...Tези жени те привличат, оставят те без дъх и те пронизват с тънкия стилето ток на обувките си право в сърцето.“ - Ayelet Dekel, MidnightEast

Ноа Шадур е носителка на престижната награда за най-добър млад хореограф на Израел за 2009 година, както и на Certificate of Distinction ADF– Dancing for the Camera (NC, USA) и наградата за Best Film POOL07 Festival – Германия.

„Калипсо” е гастролирал с изключителен успех в Америка, Канарските острови, Англия, Унгария, Финландия, Япония, Германия, Швейцария, Гърция, Португалия, Италия, Холандия, Мексико и Исландия.

Хореография: Ноа Шадур

Танцьoри: Дорон Раз-Аврахам, Еинат Бетсалел, Инбар Немировски, Росалинд Ноктор, Oснат Келнер, Ори Ленкински

 

Ден Втори - 8 Юни

4 изключителни спектакъла в 1 вечер посветена на танца

 

8 юни - петък

„Хуанита Хилдегард Бо“

Соло на Галина Борисова (премиера на пловдивска сцена)

София, България

Камерна сцена Драматичен театър Пловдив 17.30

Галина Борисова е едно от най-ярките имена на съвременния български театрален танц. Спектакълът й „Хуанита Хилдегард Бо“ е носител на златен медал от International Festival of Monodrama and Solo performance в Белград. Представян е на „24 kvadrats“ – festival в Гоьтеборг, Швеция, Festival of Eastern European art в Dance Theatre Workshop, Ню Йорк, East Sidе View celebration for the University of Groningen – Grand Theatre, Холандия и Dance Acrose Borders, Bard College – Fisher Center for performing arts – Ню Йорк.

Хореография: Галина Борисова

Музика: Лиса дел Бо, Елби

Музикален монтаж: Ани Колиер

 

8 юни - петък

„Tessitura“

Соло на Лусил Тепа

Лондон, Англия

Камерна сцена Драматичен театър Пловдив 18.30

„Tessitura“ е музикална композиция от движения, следващи композицията на Стефано Болани, базирана върху оргиналното танго на Анжел Вилолдо „El Choclo“ от 1903. Танцът си прокарва път, като подрежда негативната среда наоколо. Редът на тялото среща хаоса на пространството.

Лусил Тепа е независим денс артист. Родена е в Марсилия и работи и живее в Лондон. Завършила е танц в Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance в Лондон. Работила е с Ефросини Протопапа и Ева Карцаг. През 2010 г. Тепа участва в Hayward Gallery’s exhibition MOVE: Choreographing You. Член е на Emerging Dance Artists in Residence в Лондон.

Хореография: Лусил Тепа

 

8 юни - петък

„Bluebird“

Роса Мей

Dance Troupe „Cie 13“

Белгия

Камерна сцена Драматичен театър Пловдив 19:10

Солото „Bluebird“ е елегична възхвала по отиващата си любов, базирана върху едноимената поема на Чарлс Буковски. Танцът е мемориал, сбогуване, начин, по който опечаленият намира покой и изход и средство да се открие красота в трагедията.

Роса Мей е театрален режисьор, хореограф и мултимедиен артист. Тя е артистичен директор на експерименталната танцова трупа „Cie 13“. Автор на над 30 танцови спектакли, тя е гастролирала в 17 страни по света. Нейните многопластови творби са чудновати смесици от математически изчислени движения и сюрреалистичен символизъм. В своите пърформaнси Мей смесва поетиката на мястото с идеята за етнос и раса, за да създаде нов вид градска антропология.

Спектаклите й са подкрепени от European Cultural Foundation, Flemish Ministry of Culture, City of Antwerp и Nordic Cultural Council. Получавала е наградата на Nordic Kulturfond – 2011, Stutter's Best of the Edinburgh Fringe Festival – 2000, Editor’s Pick – New York Citysearch и Editor’s Choice – Best of New York, Village Voice.

„Удивителен финес и виртуозност“ – Brian Cooper, The Stage (London)

Роса Мей „поставя жестовата специфика на бойните изкуства върху съвременния ритъм и лиризъм и ни представя едно особено подзначение като коан“. Хореография като „хрупкава храна за ума“. - Chris Dohse, The Village Voice

 

8 юни - петък

„Nothing for body“

Хоул Баек

Корея/Германия

Камерна сцена Драматичен театър Пловдив 19:45

NOTHING for body е колаборация между Хоул Баек и Матиас Ериан.

Тялото е сцена, a пръстите – танцьори. Публиката ще стане свидетел на тялото като “не-тяло”. Движенията ще пробудят фантазията, а тялото ще бъде видяно по непознат и различен начин.

Хоул Баек печели награда на CJ Young Festival през 2007 и Dokebi Award през 2008 на Chuncheon International Mime Festival в Корея. Следващата й работа „Fade“ е финалист на International choreography competition No Ballet – Германия, през 2009 и Yokohama Dance Collection – Япония, през 2010. От 2009 година творбите й са представяни в Германия, Австрия, Белгия, Португалия, Япония и Словения.

NOTHING for body e селектиран на Physical Theatre Festival – Wonderspace Nemo – Сеул, Корея, raj – Клагенфурт, Австрия, Plesna Vesna – Španski boric – Cultural Centre – Любляна, Словения, Duncan Centre Theatre – Прага, Lucky Trimmer #17 – Sophiensaele – Берлин, Германия, Platform – Загреб, Хърватия, Dublin Dance Festival – Ирландия, Aerowaves Spring Forward – Италия и International Tanzmesse Nrw – Дюселдорф, Германия.

Музика: Матиас Ериан